Welkom op de groepspagina van groep 1/2B!
In groep 1/2 is er veel aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat, want dit is de basis voor de persoonlijke ontwikkeling. Kinderen zullen zich alleen ontwikkelen als ze zich veilig voelen
en ze de ruimte krijgen om zichzelf te zijn. Er zijn vaste regels en routines, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn gedurende de dag. Dit biedt de kinderen veiligheid. Leerlingen
voelen zich op deze manier serieus genomen, gewaardeerd en horen er helemaal bij.
In de eerste jaren zal de nadruk liggen op het spelen en het spelenderwijs ontdekken van de wereld om hen heen. Deze jaren zijn onmisbaar als voorbereiding op de latere schooljaren van uw kind. De groepen 1 en 2 zijn combinatiegroepen, deze groepen zijn samengesteld uit leerlingen van 4 tot en met 6
jaar. Het feit dat de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in één groep zitten betekent per definitie dat er gedifferentieerd wordt. Voor ieder kind is er materiaal dat past bij zijn of haar
ontwikkelingsniveau.
In groep 1/2 werken we thematisch, waarbij we gebruik maken van de uitgangspunten van IPC. Voor jonge kinderen is het van belang dat zij de kans krijgen om spelenderwijs de wereld om hen heen te ontdekken en zich zo te ontwikkelen. Door te voelen, te handelen en te spelen, leren jonge kinderen
het beste. Binnen het spel worden de leermomenten, zoals reken-, lees- en schrijfactiviteiten opgespoord in interactie met de kinderen. De verschillende hoeken en speel-/werkplekken
vormen hierbij een rijke leeromgeving en door te spelen doen kinderen concrete ervaringen op die betekenisvol zijn. De kinderen van groep 1 en 2 spelen samen en kunnen veel van elkaar leren. Wij vinden het dan ook belangrijk om de kinderen te leren samenwerken. Dit is een belangrijke vaardigheid om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Het samenwerken oefenen we bijvoorbeeld met coöperatieve werkvormen. De kinderen leren zo van en met elkaar.
Naast het leren via spel wordt er ook gerichte instructie gegeven. Wij bieden de kinderen voornamelijk activiteiten waarbij het doel aansluit bij de volgende stap in hun ontwikkeling. Deze activiteiten plannen wij vanuit de SLO doelen. Dit doen wij in de kleine kring, grote kring (mede ook voor het saamhorigheidsgevoel) of in een spelhoek. De leerkracht doet het voor, de leerkracht en de kinderen doen het samen en vervolgens doen de kinderen dit zelfstandig. De ontwikkeling van de kinderen volgen we met ons observatie- en registratiesysteem.
De kinderen in groep 1 en 2 maken spelenderwijs kennis met rekenen. Hiervoor wordt er gebruikt
gemaakt van de materialen van ‘Met sprongen vooruit’. Door spelenderwijs met deze materialen te oefenen in een grote of kleine kring, komen alle rekengebieden aan bod. De kinderen komen gedurende de hele dag in aanraking met taal: in de ochtendkring, tijdens het voorlezen, door samen met elkaar te spelen, activiteiten passend binnen het IPC thema, etc. Ook wordt er aandacht besteed aan voorbereidende
leesvoorwaarden. Ter kennismaking worden er letters aangeboden met het bijpassende klankgebaar en wordt er spelenderwijs geoefend met de nieuwe letter. We gebruiken hiervoor de methodiek ‘Zo leer je lezen en spellen’, ontwikkeld door Drs. José Schraven. Deze methodiek is de voorloper van de leesmethode die in groep 3 wordt gehanteerd.
Dit schooljaar komen de volgende IPC-thema’s aan bod.
Zo spelen wij
Kinderen maken kennis met hoe en wat er allemaal op school gespeeld wordt. Ze ervaren verschillende manieren van spelen in de klas, maar leren ook welke regels en afspraken er gelden en hoe je omgaat met materialen en elkaar. Ze ontdekken overeenkomsten en verschillen tussen het spelen thuis en op
school.
Speuren en verzamelen
In deze unit maken de kinderen kennis met de begrippen ‘speuren’ en ‘verzamelen’. Ze speuren in de natuur en verzamelen allerlei materialen. Met deze materialen doen ze ontdekkingen en creëren ze prachtige kunst. Maar ook dieren komen in dit thema aan bod. Welke dieren speuren en verzamelen ook, welke houden een winterslaap en welke vertrekken naar warmere oorden?
Dinosaurussen
Hier gaan we speuren naar sporen uit het verleden en verzamelen informatie over verschillende soorten dinosaurussen. Wat aten ze, hoe zagen ze eruit, en waar woonden ze? Door fossielen en botten na te maken, doen de kinderen ontdekkingen als echte paleontologen. Ook staat centraal: welke dinosaurussen leefden in groepen, welke waren jagers en welke planteneters? En… waarom zijn de dinosaurussen eigenlijk verdwenen?
Kunst
In deze unit ontdekken de kinderen wat kunst is door te experimenteren met kleuren, vormen en materialen. Ze proberen verschillende technieken uit en laten hun creativiteit de vrije loop. Geïnspireerd door bekende kunstenaars maken ze unieke kunstwerken vol eigen ideeën.
Aan tafel
In deze unit maken kinderen kennis met voedsel: wat ze eten, hoe ze eten, hoe groenten groeien, hoe voedsel wordt bereid, wat gezond is en wat niet. Ze ontdekken eetgewoontes en –gebruiken in andere landen en openen hun eigen restaurant!
Wij werken in de supermarkt
In deze unit ervaren de kinderen hoe het is om in een supermarkt te werken. Ze spelen rollen zoals kassamedewerker, vakkenvuller en klant. Zo leren ze over boodschappen doen, geld gebruiken en samenwerken. De klas verandert in een echte supermarkt waar iedereen een taak heeft!
Hieronder vindt u de flyer van onze groep: