Groepen
Nieuws
Nieuws

Groep 5

Welkom op de site van groep 5!
Schooljaar 2017 -2018

IMG_4685

De juffen van deze groep zijn juf Janneke en juf Suzanne

  • Op maandag, dinsdag en woensdag werkt juf Suzanne
  • Op donderdag en vrijdag werkt juf Janneke
  • klik hier om de informatiefolder te lezen van groep 5

Unit Jong en oud – Natuur

Wat gebeurt er met je lichaam wanneer je ouder wordt? Daar hebben we op 19 juni over gewerkt.
We weten nu dat ook je zicht afneemt. Om te ervaren hoe dat is, hebben we op het klimtoestel gespeeld met een leesbril op. We merkten dat we geen diepte meer zagen!

Muziek
Meester Youri gaf een hele gave muziekles. We mochten op de Djembé spelen.

Unit Jong en oud – geschiedenis
Vandaag hadden we twee sprekers. De opa van Jade en de moeder van juf Caroline.
Ze vertelden over hun herinnering aan de tweede wereld oorlog. De opa van Jade zat in een Jappenkamp in Indonesië. De moeder van juf Caroline was een klein kind in Nederland tijdens deze periode. De kinderen hebben geboeid naar deze verhalen geluisterd.
Dank je wel dat jullie er waren!

Unit Jong en oud – startpunt en kennisoogst

We zijn gestart met alweer de laatste Unit voor dit schooljaar. We gaan het hebben over Jong en Oud. Als startpunt gingen we op zoek naar onze baby en peuter/ kleuter foto. Ook onze ouders hadden een foto ingeleverd van zichzelf als kind en sommige kinderen vonden zichzelf helemaal terug in de foto van hun ouders. Leuk om die familietrekken zo terug te zien.

De kinderen hebben ook een interview mee naar huis genomen die ze af mogen nemen bij hun opa of oma. Als u hier klikt kunt u het blad nogmaals downloaden en printen mocht dit nodig zijn.

Muziek 

Op donderdagmiddag staat er altijd muziek op het programma. De ene week van de muziekjuf Janneke en de andere week van onze eigen juf Janneke.

Vandaag hadden we wel een hele fijne les. Lekker buiten in de zon. De juf zong een liedje en de kinderen deden het ritme mee met de bekers. Daarna deden we een spel met de parachute. 

Stagiair

Mijn naam is Youri van Zeitveld. Ik ben 18 jaar oud en een 1e jaars PABO student aan de Marnix academie in Utrecht. Het eerste halfjaar heb ik op de donderdag in groep 1/2A stage gelopen. Sommigen van u zullen mij daar al wel eens gezien of gesproken hebben. Ik loop voor het 2e deel van dit schooljaar op de donderdag mee in groep 5. Ik geef dan vaak 2 lessen aan de leerlingen en doe veel observaties. Ik probeer hier theorie toe te passen die ik leer op mijn eigen opleiding om te zien wat voor mij werkt en wat niet. Ook oefen ik om mijn eigen lesgevende kwaliteiten te verbeteren. Buiten school en stage om werk ik veel en ben in actief bezig in mijn vrije tijd. Voor vragen of een gesprek sta ik altijd open. Ik hoop dat u zo wat meer van mij te weten bent gekomen!

Youri van zeitveld, stagiair groep 5.

IPC-Natuur
Donderdagmiddag gingen we samen met groep 6 het bos in. We moesten op zoek naar verstopte stofjes. Sommigen waren erg moeilijk te vinden. Anderen waren juist erg makkelijk te vinden. Zo is het ook in de natuur. Sommige dieren zijn zo goed gecamoufleerd dat ze niet te vinden zijn! Daarna hebben we allemaal een fantasiedier gemaakt die in onze klas een plek gevonden heeft, maar niet te zien is!

 


IPC- Red het regenwoud gastles 2
Dinsdagmiddag kwam de vader van Max uit groep 6 op bezoek om ons heel veel te vertellen over het tropisch regenwoud. Hij heeft daar gewoond en had een prachtige powerpoint gemaakt. Het was echt heel leerzaam.

Volleybaltraining
Vrijdagmiddag is het volleybaltoernooi. Tijdens de gymles kregen we een goede volleybaltraining!

IPC- Red het regenwoud gastles
Donderdagmiddag hadden we visite in de klas. Er kwam een meneer die werkzaam is in Dierenpark Burgers Zoo in Arnhem. Hij gaf ons een gastles over het tropisch regenwoud. Door middel van een mooie presentatie vertelde hij ons meer over de verschillende dieren, de vernietiging van het regenwoud en de spullen die wij gebruiken uit het regenwoud.

Ook had hij een aantal opgezette dieren mee die we mochten zien en voelen. Een toekan, een stukje huid van een panter, kikkers, een vleerhond en een bijzonder knaagdier.

We kregen een mooie poster van de Victoria Kroonduif en allemaal een sticker. Als u nog een leuk uitje zoekt voor de voorjaarsvakantie, Burgers Zoo is een aanrader als het gaat om een educatief uitje. Het zal u verbazen wat de kinderen uit groep 5 en 6 allemaal al weten over het regenwoud!

 

Rondje om de kerk
Een paar weken geleden kregen we een brief van Frederika Kortenaar. Ze had een brief uit een dagboek van haar over-over-over-over grootvader (Frederik)gevonden. Daarin stond het zware leven dat hij als 10 jarig jongetje had. Hij omschreef een lange tocht die hij maakte en hongerig te zijn en zag uiteindelijk een toren. De toren van de Oude Kerk in Soest. In de klas hebben we hier over gewerkt en vandaag gingen we naar de Oude Kerk, die in het verhaal van Frederik (200 jaar geleden ) omschreven werd. Frederika vertelde het hoe het verhaal verder ging. De kinderen luisterden ademloos en mochten daarna rondlopen en kijken in de kerk, maar ook bij het armenhuis, waar hij een poos gewoond had, de pomp waar hij zich waste, de school waar Frederik naar toe ging. We keken zelf even bij de begraafplaats rond.

 

 

IPC – Red de wereld, het regenwoud
We zijn gestart met het de nieuwe Unit. Het startpunt was spannend dit keer. We zijn begonnen met het opbouwen van een heus regenwoud in onze klas. We waren er super trots op! Er hing een echt camouflagenet en de kinderen hadden heel veel knuffels meegenomen. Maar toen sloeg het noodlot toe. Toen de kinderen vrijdag op school kwamen was een stuk van het regenwoud vernietigd. Er waren bosbranden geweest, er was hout gekapt en de dieren gedood…  We hebben daarna door gesproken over de vraag wat dit met ze doet. En waarom we dit gedaan hebben. De kinderen waren erg onder de indruk.

Klik hier om de eerste reactie te zien

Hier onder een filmpje over de  verwoesting.

Nieuwsbegrip – Serious Request

Vandaag hebben we met Nieuwsbegrip gewerkt over Serious Request. We hebben op internet gekeken naar de radiouitzending en we hebben een selfie gestuurt via de 3FM-app.

IPC – afsluiting – De luchthaven

We hebben met elkaar het thema De luchthaven afgesloten. We zijn op de fiets naar de landingsbaan van vliegveld Soesterberg gegaan. Daar hebben we een wedstrijd “papieren vliegtuig gooien” gehouden.

Sint

IPC – Rekenen – Luchthavens

Vandaag was de projecttaak aan de beurt. We hebben de les een beetje aangepast. We gingen afstanden meten op de plattegrond van een vliegveld, bagage wegen, voor beveiliging spelen en zelf een plattegrond tekenen.

IPC – Bezoek in de klas – Luchthavens

Vanmiddag (28 november) hadden wij weer bezoek in de klas.
Dit keer een piloot van Transavia! We mochten heel veel vragen stellen en hebben allerlei foto’s en filmpjes bekeken.

IPC – Werkstukken – Luchthavens

We zijn in de klas hard bezig met de werkstukken. Omdat we bijna klaar zijn met hoofdstuk 3 van taal kunnen we hier nu extra tijd aan besteden. 

IPC – Bezoek in de klas – Luchthavens

Op 21 november kregen wij bijzonder bezoek in de klas! Namelijk twee beveiligers van Schiphol.
Zij leerden ons over koffers bewaken en checken, over fouilleren en controleren en over gevaarlijke voorwerpen.
We leerden dat er wel 63,5 miljoen mensen via Schiphol op vakantie gaan!
Bij de taalles was het doel: “Ik kan open vragen stellen”. Dit hebben we dus meteen toegepast.

Na het bezoek leerden we over de verschillende logo’s van vliegtuigmaatschappijen. Vervolgens hebben we ons eigen logo gemaakt. Deze hebben allemaal een mooi plekje gekregen op de leerwand. En bij een vliegtuigmaatschappij hoort natuurlijk ook een vliegtuig, deze hebben we geschilderd op het raam.

Schoolschaatsen

SSV Eemland nodigde ons weer uit om met groep 5 te komen schaatsen op de Vechtse banen in Utrecht. We werden opgehaald en thuis gebracht met de bus. De kinderen kregen schaatsles op hun eigen niveau. Voor een aantal was het veel vallen en weer opstaan maar we hebben een super leuke ochtend gehad met elkaar!

Klik hier om nog meer foto’s te bekijken.

 IPC – Startpunt – Luchthavens

Op 9 november was dan eindelijk het startpunt. De kinderen konden in de gymzaal helemaal in de stemming komen van het onderwerp ‘Luchthavens’.
In teams deden ze een kofferrace en vervolgens moesten ze snel de juiste gate vinden. Want wie te laat kwam miste zijn vlucht en verdiende geen airmiles!

 

 

IPC – Mozaïek – Zij maakten het verschil

Voor kunstzinnige vorming gingen we vandaag mozaïeken. We hebben eerst gekeken naar het werk van de beroemde kunstenaar Gaudi. Daarna zijn we gewapend met hamer en doek naar buiten vertrokken om de tegels stuk te slaan. Met die stukgeslagen stukjes tegel zijn we vervolgens gaan puzzelen. Het was een tijdrovend klusje maar de resultaten mag u komen bewonderen tijdens de afsluiting woensdag 11 oktober.

We willen de vader van Tess hartelijk bedanken voor het leveren van de houten plankjes waarop we konden mozaïeken!

  • multomap (23 rings)
  • aantal insteekhoesjes voor in multomap
  • tab bladen
  • huiswerk map
  • map voor in hun la (waar losse papieren in bewaard worden)
  • etui
  • Vulpen ( kinderen krijgen deze van school, wanneer deze kapot of kwijt is, dient deze door het kind zelf vervangen te worden.)
  • markeerstiften
  • puntenslijper (liefst 1 met een houder)
  • gum
  • schaar
  • pritstift
  • grijs potlood 
  • kleurpotloden
  • stiften
  • liniaal (20 cm of 30 cm)
  • cd-hoesje

 

 

 

 

 

 

 

Laatste nieuws

Contact

CBS De Postiljon
Gen. Winkelmanstraat 111
3769 EC Soesterberg
Telefoon: 0346 - 351518
Stuur een mail
Meer contactgegevens