Welkom op de pagina van groep 4!
Belangrijke informatie:
-
- Helpt u uw kind met oefenen! We oefenen met de tafels 1 t/m 5 en 10 en we oefenen met klokkijken ( kwartieren aflezen op een digitale en analoge klok).
- informatiefolder-start-schooljaar-2023-2024 groep-4 ( klik om de informatieflyer te lezen)
- Onze klassenouders zijn de moeders van Loïs (Anouk) en Sjors ( Marleen).
Belangrijke data:
- 12 maart: Bezoek aan de bibliotheek in Soest, in het kader van Kunst Centraal.
- 14 maart: Bezoek in de groep IPC.
- 19 maart: Bezoek Kunst Centraal in de groep.
- 2o maart: Reisje IPC, afsluiting van onze unit.
- 21 maart: Kangoeroewedstrijd, Studiemiddag om 12.30 uur uit.
De vakken in groep 4:
IPC Unit 2: Dag & Nacht
Zonder licht zou er geen leven zijn. Licht helpt planten groeien, het verwarmt de planeet en het stelt ons in staat om al het moois om ons heen te zien.
- Begrijpen waar licht vandaan komt. De kinderen onderzoeken verschillende lichtbronnen en begrijpen dat licht uit deze bronnen ook gereflecteerd kan worden. Materialen en objecten die licht reflecteren (zoals de maan) zijn geen lichtbronnen.
- Begrijpen dat licht nodig is voor de groei van planten. Dit kan ook weer gedaan worden met eenvoudige experimenten met planten die op verschillende manieren aan licht worden blootgesteld, waarbij de kinderen geholpen worden hun onderzoeken te plannen en samen te stellen en de processen die zich afspelen voldoende te volgen.
- Begrijpen hoe de aarde in verhouding tot de zon staat. Kinderen beginnen de link te leggen tussen dag en nacht en de positie van de aarde ten opzichte van de zon. Ze leren ook in te zien dat het dag kan zijn aan één kant van de wereld en nacht aan een andere kant, doordat de aarde om zijn as draait.
- Begrijpen hoe duisternis en licht, dag en nacht, emotionele reacties hebben opgewekt bij componisten, schilders en andere kunstenaars. De kinderen beginnen te experimenteren met hun eigen vormen van expressie om deze ideeën over te brengen.
Taal: Staal
In de taalmethode ” Staal” werken we in blokken. Elk blok duurt zo’n vier weken en heeft zijn eigen thema. Na ongeveer vier weken krijgen de kinderen de toets. Hiervoor krijgen de kinderen de woorden mee naar huis om te leren. Gedurende het hele blok blijven wij ook de betekenis van deze woorden oefenen.
Blok 5; Lekker
Mmmm….pannenkoeken, lekker! Die wil je wel iedere dag wel eten! Lekker en eten, dat hoort bij elkaar. Maar dit lekkere thema zit vol onverwachte wendingen. De kinderen ontdekken dat gek of vies of zelfs eng ook heel lekker kan zijn. Je kunt zelfs lekker gekke of lekker vieze recepten schrijven!
Spelling: Staal
In groep 4 starten we met “Staal”. Dit is een spellingmethode, waar groep 4 t/m 8 mee werkt. Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale spellingresultaten. Staal is ook de eerste methode die spelling en grammatica met elkaar combineert. In groep 4 worden de categorieën 1 t/m 12 aangeboden.
Blok 5: We oefenen de volgende categorieën:
- Klankgroepenwoord
- Uitbreiding ei-plaat.
- Achtervoegsel.
- Langermaakwoord van het eind-b-rijtje.
* Onderaan deze pagina staat de uitleg van de spelling categorieën die in groep 4 worden aangeboden.
Grammatica:
- Hoofdletter
Rekenen: Semsom
Blok 4
- Ik kan kwartieren aflezen op een analoge en digitale klok.
- Ik kan de tafels van 6 en 8 uitrekenen.
- Ik kan plus en minsommen tot en met 100 rijgend uitrekenen binnen het tiental.
Schrijven: Klinkers
We schrijven met de methode “Klinkers” en leren om letters in een verbonden schrift aan elkaar te schrijven. Daarnaast besteden we veel aandacht aan een juiste pengreep en goede schrijfhouding. De juiste pengreep is om met je duim en wijsvinger je potlood vast te houden, je middelvinger is ondersteunend aan de onderkant. We leren ook de hoofdletters schrijven. Iedereen is met een vulpen aan het schrijven.
Lezen: Estafette
We lezen met de methode “Estafette”. In het begin van groep 4 betekent het dat de leeslessen gericht zijn op het automatisch maken van het lezen bij de kinderen: oefenen in het op tempo lezen en het lezen van verhalen (de zogenoemde leeskilometers).
De kinderen werken op niveau met het estafette leesboek en werkschrift. Er zijn 3 niveaus hierbij. Daarnaast besteden we ook aandacht aan het lezen van boeken, informatieboeken en strips. In de schoolbibliotheek kunnen alle kinderen leesboeken op hun eigen leesniveau gaan lezen. Het is van belang om thuis ook te blijven lezen, want om te begrijpen wat je leest moet je eerst voldoende de techniek beheersen. Als u met uw kind wilt oefenen: blijf boeken, recepten, gedichten of andere teksten lezen met hem of haar.
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip.
Vanaf maart beginnen we met begrijpend lezen. We lezen met de kinderen elke week een leestekst van “Nieuwsbegrip”. Hierbij praten we over de belangrijkste zinnen in de tekst en de betekenis van woorden die in de tekst staan. We kijken naar een jeugdjournaal filmpje hierover en op het Chromebook lezen we teksten en oefenen we woordenschat over dit onderwerp. Het is elke week een actueel onderwerp.
Vreedzaam: Blok 1 : Wij horen bij elkaar .
Tijdens dit blok hebben we onze missie, onze afspraken en regels met de groep gemaakt.
Onze missie: Wij groeien in groep 4.
Onze regels en afspraken in de groep zijn:
- Wij luisteren naar elkaar.
- Wij kunnen conflicten goed oplossen.
- Wij zorgen met elkaar voor het lokaal.
- Wij doen veel gezellige dingen.
- Wij zijn lief voor elkaar.
- Wij houden van grapjes.
- Wij helpen elkaar.
Blok 2: We lossen conflicten zelf op.
Leerlingen leren hoe ze zelf (zonder hulp van de leerkracht) conflicten constructief kunnen oplossen.
Blok 4: We hebben hart voor elkaar.
De leerlingen leren omgaan met gevoelens van zichzelf en van anderen, en leren zich in te leven in de gevoelens van anderen.
Blok 3: We hebben oor voor elkaar.
De leerlingen leren belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals duidelijk communiceren, goed luisteren, vragen stellen, verplaatsen in het gezichtspunt van een ander, verschil van mening overbruggen. We denken met onze gele pet op.
Blok 5: We dragen allemaal een steentje bij
De leerlingen leveren een actieve bijdrage aan de groep als gemeenschap.
Gym in groep 4:
Groep 4 heeft op vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur gym. U kunt vanaf 8.20 uur de kinderen bij de Banninghal brengen. Denkt u eraan dat de leerlingen gymkleding en gymschoenen nodig hebben? En het is handig om op deze dag makkelijke kleren aan te doen en geen sieraden te dragen.
Kunst centraal :
We hebben de volgende kunst en cultuurprogramma’s dit schooljaar.
- Hieperdepiep …Amboula Een voorstelling in het speellokaal op school. Het is niet leuk om je verjaardag alleen te vieren. Dus als je alleen bent en je bent jarig dan zit er maar één ding op: vrienden maken! Maar hoe doe je dat als je een beetje wereldvreemd bent? Amboula is het Tunesische woord voor ballon: feestelijk, maar ook gevoelig. In deze grappige, gevoelige familievoorstelling onderzoekt Achref die zelf pas net naar Nederland is gekomen hoe je nieuwe vrienden maakt.
- Woorden in de wijk. We krijgen een leesconsulent in de klas en gaan op bezoek bij een schrijver in de bibliotheek. Overal vind je woorden: in de klas, op het speelplein en in de wijk. Want taal is overal. We verzamelen woorden: mooie woorden, boze woorden, lieve woorden, bijzondere woorden… En we ontmoeten zelfs een echte woordkunstenaar.
Spelling: Staal*
Categorieën spelling: op you tube onder : “staal spelling categorieën filmpjes”, kunt u de uitleg beluisteren. *
Uitleg categoriekaart:
- Hakwoord: Ik schrijf het woord zoals ik het hoor.
- Zingwoord: Net als bij ding dong.
- Luchtwoord: Korte klank + cht met de ch van lucht behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
- Plankwoord: Daar mag geen g tussen.
- Eer-oor-eur woord: eer-woord, ik schrijf ee; oor-woord, ik schrijf oo; eur-woord, ik schrijf eu; eel-woord, ik schrijf ee.
- Aai-ooi-oei woord: Ik hoor de j, maar ik schrijf de i.
- Eeuw-ieuw woord: Ik denk aan de u.
- Langermaakwoord: Ik hoor een t aan het eind, dus langer maken. Ik hoor of ik d of t moet schrijven. Langermaakwoord (2): Eind-b rijtje, dus langer maken. Ik hoor dat ik een b moet schrijven.
- Voorvoegsel: Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
- Klankgroepenwoord: Klankgroep is… Laatste klank is …Dat is een 2-tekenklank of medeklinker, dan schrijf ik het woord zoals ik het hoor. Dat is een korte klank, dan schrijf ik de … dubbel. Dat is een lange klank, dan gum ik een stukje van de … weg.
- Verkleinwoord: Grondwoord is … Dat is een … woord. Dan –je, -tje, -pje erachter. Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
- Achtervoegsel –ig: Ik hoor ug, maar ik schrijf ig. Achtervoegsel –lijk: Ik hoor luk, maar ik schrijf lijk.