Welkom op de pagina van groep 4!

 

Belangrijke informatie:

Belangrijke data: 

  • 23 april: Studiedag.
  • 26 april: Koningsspelen.
  • Meivakantie: 29 april t/m 10 mei.

De vakken in groep 4:  

IPC  Unit 3 : Van top tot teen

Heb je ooit een olifant gezien met een jurk aan? Of een giraf in een spijkerbroek? Natuurlijk niet, want in tegenstelling tot dieren dragen alleen mensen kleren. Kleren zijn een belangrijk onderdeel van ons leven. Ze kunnen ons warm (of koel) houden. We kunnen verschillende kleuren en ontwerpen dragen en ons anders aankleden bij verschillende gelegenheden. We kunnen de laatste mode volgen – en zelfs onze eigen kleding maken! Dus wat zeggen de kleren die je draagt over jou?

Taal: Staal

In de taalmethode ” Staal” werken we in blokken. Elk blok duurt zo’n vier weken en heeft zijn eigen thema. Na ongeveer vier weken krijgen de kinderen de toets.  Hiervoor krijgen de kinderen de woorden mee naar huis om te leren. Gedurende het hele blok blijven wij ook de betekenis van deze woorden oefenen.

Blok 6: Slapen

Slapen, we doen het allemaal en ook nog eens elke dag! Hoog of laag, deinend op een waterbed, hangend tussen tussen twee bomen of misschien wel in een bed achter deurtjes. Dutten, dommelen, maffen of snurken, het komt allemaal ter sprake. Een heel maf thema dus, maar voor uitgeslapen kinderen.

De woorden uit het thema Slapen hebben o.a. betrekking op verschillende soorten bedden. De kinderen leren synoniemen voor het woord “slapen”. Ze beschrijven bijzondere slaapplekken, oefenen met samengestelde woorden en maken kennis met uitdrukkingen die te maken hebben met slapen. Bij het spreken en luisteren zoeken en beschrijven de kinderen oorzaken van slapeloosheid. En wie bedenkt de beste smoes om niet naar bed te hoeven?

Spelling: Staal

In groep 4 starten we met “Staal”. Dit is een spellingmethode, waar groep 4 t/m 8 mee werkt. Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees zorgen voor optimale spellingresultaten. Staal is ook de eerste methode die spelling en grammatica met elkaar combineert. In groep 4 worden de categorieën 1 t/m 12 aangeboden.

Pin op spelling

Blok 6: We oefenen de volgende categorieën:

  • Klankgroepenwoord met een lange klank.
  • Een woord met twee categorieën.
  • Uitbreiding au plaat.
  • Een woord met een klankgroepen andere categorie.

* Onderaan deze pagina staat de uitleg van de spelling categorieën die in groep 4 worden aangeboden.

Grammatica, in dit blok komen er 2 woordsoorten bij:

  • Lidwoord ( nieuw)
  • Zelfstandig naamwoord (nieuw)
  • Werkwoord
  • Samenstelling
  • Hoofdletter

Rekenen: Semsom

Blok 5

 

  • Ik kan het voor-, zij- en achteraanzicht en de plattegrond van een bouwsel herkennen en tekenen.
  • Ik kan de tafel van 7 uitrekenen.
  • Ik kan plus en min sommen tot en met 100 rijgend uitrekenen over het tiental.

                                                                                                                                                                                                                                                                          

Schrijven: Klinkers

We schrijven met de methode “Klinkers” en leren om letters in een verbonden schrift aan elkaar te schrijven. Daarnaast besteden we veel aandacht aan een  juiste pengreep en goede schrijfhouding. De juiste pengreep is om met je duim en wijsvinger je potlood vast te houden, je middelvinger is ondersteunend aan de onderkant. We leren ook de hoofdletters schrijven. Iedereen schrijft met een vulpen en een potlood.

Lezen: Estafette

We lezen met de methode “Estafette”. In het begin van groep 4 betekent het dat de leeslessen gericht zijn op het automatisch maken van het lezen bij de kinderen: oefenen in het op tempo lezen en het lezen van verhalen (de zogenoemde leeskilometers).

De kinderen werken op niveau met het estafette leesboek en werkschrift. Er zijn 3 niveaus hierbij. Daarnaast besteden we ook aandacht aan het lezen van boeken, informatieboeken en strips. In de schoolbibliotheek kunnen alle kinderen leesboeken op hun eigen leesniveau gaan lezen. Het is van belang om thuis ook te blijven lezen, want om te begrijpen wat je leest moet je eerst voldoende de techniek beheersen. Als u met uw kind wilt oefenen: blijf boeken, recepten, gedichten of andere teksten lezen met hem of haar. Vanaf maart maken de leerlingen een leesdossier.

Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip.

Vanaf april beginnen we met begrijpend lezen. We lezen met de kinderen elke week een leestekst van “Nieuwsbegrip”. Hierbij praten we over de belangrijkste zinnen in de tekst en de betekenis van woorden die in de tekst staan. We kijken naar een jeugdjournaal filmpje hierover en op het Chromebook lezen we teksten en oefenen we woordenschat over dit onderwerp. Het is elke week een actueel onderwerp.

Vreedzaam:  Blok 1 : Wij horen bij elkaar .

Apollo 11

 

 

 

 

 

 

Tijdens dit blok hebben we onze missie, onze afspraken en regels met de groep gemaakt.

Onze missie: Wij groeien in groep 4.

Onze regels en afspraken in de groep zijn:

  • Wij luisteren naar elkaar.
  • Wij kunnen conflicten goed oplossen.
  • Wij zorgen met elkaar voor het lokaal.
  • Wij doen veel gezellige dingen.
  • Wij zijn lief voor elkaar.
  • Wij houden van grapjes.
  • Wij helpen elkaar.

Blok 2: We lossen conflicten zelf op.

Leerlingen leren hoe ze zelf (zonder hulp van de leerkracht) conflicten constructief kunnen oplossen.

 

 

 

 

 

Blok 4: We hebben hart voor elkaar.

De leerlingen leren omgaan met gevoelens van zichzelf en van anderen, en leren zich in te leven in de gevoelens van anderen.

Apollo 11

Blok 3: We hebben oor voor elkaar.

Leadasbergschool > School > Vreedzame School

 

 

 

 

De leerlingen leren belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals duidelijk communiceren, goed luisteren, vragen stellen, verplaatsen in het gezichtspunt van een ander, verschil van mening overbruggen. We denken met onze gele pet op.

Blok 5: We dragen allemaal een steentje bij

De leerlingen leveren een actieve bijdrage aan de groep als gemeenschap.

Gym in groep 4:

Groep 4 heeft op vrijdag van 8.30 tot 9.30 uur gym. U kunt vanaf 8.15 uur de kinderen bij de Banninghal brengen. Denkt u eraan dat de leerlingen gymkleding en gymschoenen nodig hebben? En het is handig om op deze dag makkelijke kleren aan te doen en geen sieraden te dragen.

Kunst centraal : 

We hebben de volgende kunst en cultuurprogramma’s dit schooljaar.

  •  Hieperdepiep …Amboula Een voorstelling in het speellokaal op school. Het is niet leuk om je verjaardag alleen te vieren. Dus als je alleen bent en je bent jarig dan zit er maar één ding op: vrienden maken! Maar hoe doe je dat als je een beetje wereldvreemd bent? Amboula is het Tunesische woord voor ballon: feestelijk, maar ook gevoelig. In deze grappige, gevoelige familievoorstelling onderzoekt Achref die zelf pas net naar Nederland is gekomen hoe je nieuwe vrienden maakt.
  • Woorden in de wijk. We krijgen een leesconsulent in de klas en gaan op bezoek bij een schrijver in de bibliotheek. Overal vind je woorden: in de klas, op het speelplein en in de wijk. Want taal is overal. We verzamelen woorden: mooie woorden, boze woorden, lieve woorden, bijzondere woorden… En we ontmoeten zelfs een echte woordkunstenaar.

Spelling: Staal* 

Categorieën spelling: op you tube onder : “staal spelling categorieën filmpjes”, kunt u de uitleg beluisteren. *

Uitleg categoriekaart:

  1. Hakwoord: Ik schrijf het woord zoals ik het hoor.
  2. Zingwoord: Net als bij ding dong.
  3. Luchtwoord: Korte klank + cht met de ch van lucht behalve bij hij ligt, hij legt, hij zegt.
  4. Plankwoord: Daar mag geen g tussen.
  5. Eer-oor-eur woord: eer-woord, ik schrijf ee; oor-woord, ik schrijf oo; eur-woord, ik schrijf eu; eel-woord, ik schrijf ee.
  6. Aai-ooi-oei woord: Ik hoor de j, maar ik schrijf de i.
  7. Eeuw-ieuw woord: Ik denk aan de u.
  8. Langermaakwoord: Ik hoor een t aan het eind, dus langer maken. Ik hoor of ik d of t moet schrijven. Langermaakwoord (2): Eind-b rijtje, dus langer maken. Ik hoor dat ik een b moet schrijven.
  9. Voorvoegsel: Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  10. Klankgroepenwoord: Klankgroep is… Laatste klank is …Dat is een 2-tekenklank of medeklinker, dan schrijf ik het woord zoals ik het hoor.  Dat is een korte klank, dan schrijf ik de … dubbel. Dat is een lange klank, dan gum ik een stukje van de … weg.
  11. Verkleinwoord: Grondwoord is … Dat is een … woord. Dan –je, -tje, -pje erachter. Ik hoor de u, maar ik schrijf de e.
  12. Achtervoegsel –ig: Ik hoor ug, maar ik schrijf ig. Achtervoegsel –lijk: Ik hoor luk, maar ik schrijf lijk.