Wat trek jij aan?

Lisanne van VlietGroep 1/2 A

Op maandag 15 januari zijn we gestart met ons thema ‘Wat trek jij aan?’ We begonnen met een speciale kledingdans. We gingen naar de gymzaal, waar allemaal verschillende kledingstukken klaarlagen in vijf hoepels. De muziek werd aangezet en in groepjes mochten we dansen om de hoepels heen. Tijdens het dansen konden we de verschillende kleding passen. Aan het einde hebben we besproken welk kledingstuk we het mooiste vonden en waarom.

In de klas hebben we onze eigen kledingwinkel geopend. Maar wat heb je eigenlijk allemaal nodig voor een kledingwinkel? Om hierachter te komen, hebben we een filmpje hierover gekeken en daarna op een woordweb geschreven wat we nodig zouden hebben. Een paspop, een kassa, een kledingrek, een spiegel en natuurlijk… kleding! We zijn druk aan de slag gegaan en uiteindelijk kon deze op dinsdag worden geopend. Er is al druk geshopt en de kinderen hebben zelf bedacht; als je de kleding moet ruilen, kan dat gewoon via de app! Wat handig.
Ook hebben we een echt pashokje gemaakt. Want stel je voor dat je thuiskomt met je aankoop en je kleren niet passen… Je moet natuurlijk wel goed kijken of het pashokje vrij of bezet is. Ook zijn we druk bezig geweest met het leren kleding vouwen, want onze winkel moet er natuurlijk wel netjes uitzien.

In de ontdekbak hebben we een wasserette geopend. In de kring hebben we ontdekt hoe we poppenkleertjes netjes kunnen wassen. Om het centrifugeren van de wasmachine na te kunnen doen, hebben we een slacentrifuge in de hoek. Hier heb je wel wat spierballen voor nodig. Als de kleertjes goed gewassen en gecentrifugeerd zijn, kunnen ze netjes aan het droogrek gehangen worden.

In de zandtafel liggen ook bijzondere materialen: stukjes stof, knopen, scharen, touw, etc. De kinderen zijn druk bezig met het maken van allerlei kledingstukken/-accessoires. Zo zijn er al mooie strikken en ringen gemaakt.