Belangrijke informatie:

IPC 

Vier middagen per week werken we aan IPC. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, kunstzinnige vorming, muziek, ICT, wetenschap en techniek worden geïntegreerd aangeboden.

De kinderen werken gedurende een periode van 4 tot 8 weken aan een unit, aansluitend bij de actualiteiten, belevingswereld en interesses van kinderen, waarbij de focus op het leerproces ligt. 

Dit jaar werken we aan de thema’s: Dinosaurussen, uitvindingen en machines en het thema red de wereld.

Taal, spelling en begrijpend lezen: Staal

In groep 4 t/m 8 werken we aan de methode Staal. Hier zitten zowel taal, spelling als begrijpend lezen in verwerkt. 

In groep 6 hebben we de volgende thema’s voor taal: sport, ondergronds, griezelen, muziek, broodje aap, stadssafari, op rolletjes en feest. 

Staal spelling:

Rekenen: Wereld in Getallen

De groepen 5 t/m 7 werkt met Wereld in getallen 5.  Een rekenles duurt 60 min en heeft altijd  dezelfde lesopbouw. We starten met een automatiseringsoefening. Daarna volgt de  instructie. Daarbij krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. Na de instructie gaan de leerlingen zelfstandig werken aan de weektaak. 

Wij geven het rekenen groepsdoorbrekend. Dat betekent dat sommige kinderen in een andere klas op hun eigen niveau gaan rekenen.

Schrijven: Klinkers

In groep 3 t/m 6 werken we met de methode ‘Klinkers’. We besteden veel aandacht aan het aanleren van het verbonden schrift. Niet alleen tijdens de schrijflessen wordt er gelet op hoe de kinderen (moeten) schrijven, maar ook tijdens andere lessen besteden wij aandacht aan de ontwikkeling van het handschrift.

Lezen: Estafette

Drie keer per week staat technisch lezen, dat -via de methode Estafette wordt gegeven- op het rooster. Naast het werkboek en leesboek worden instructies gegeven via een digitale leeromgeving. Daarnaast zijn er middelen die de kinderen gebruiken tijdens de lessen, bijvoorbeeld een zandloper, kopieerbladen, gedichtenbundels, stripboeken, informatieboeken enz. De schoolbibliotheek is weer opengegaan en alle kinderen hebben leesboeken op hun eigen leesniveau gehaald. 

Vreedzaam:

We gebruiken hiervoor de methode De Vreedzame School. Dit is een programma voor basisscholen dat streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief en sociaal gedragen en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van de Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les in het oefenen van bovenstaande vaardigheden en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. Het is meer dan een lesmethode. Het is een visie/ aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en in de omgeving van de school. We hebben ook een leerlingenraad.

Het zorgt ervoor dat ze werken aan relatie, competentie en autonomie. Vanuit deze kernwaarden hebben we de volgende gouden regels:

  • Iedereen hoort erbij.
  • Ik doe mijn best, ook als ik het moeilijk vind.
  • Wat ik doe is ook goed voor de ander.

Gym:

Groep 6 heeft op woensdag gym  van 9.45 tot 11.00 We fietsen samen heen en terug naar school. Zorgt u voor makkelijke kleding die dag en geen sieraden. Denkt u ook aan de gymkleding en gymschoenen van uw kind!