Welkom op de pagina van groep 4
Juf Wendy werkt op maandag en dinsdag , juf Caroline werkt op woensdag, donderdag, vrijdag. Juf Tessa loopt stage op donderdag en vrijdag het eerste half jaar van groep 4.
In groep 4 werken we aan:
IPC : Dit zijn de 3 units die wij dit jaar gaan onderzoeken.
Unit 1 : Dag en Nacht ( september t/m november).
Zonder licht zou er geen leven zijn. Licht helpt planten groeien, het verwarmt de planeet en het stelt ons in staat om al het moois om ons heen te zien.
Unit 2: Wie ben ik? ( januari t/m maart)
Kinderen in deze leeftijd ervaren dat ze aan het opgroeien zijn: ze kunnen ineens lezen, en leren elke dag ‘grote mensen’-dingen’ De zelfgerichte focus van de eerste jaren geeft ineens ruimte voor een blik op de ander. Kinderen ervaren dat hun eigen identiteit ook bepaald wordt door de relaties en interacties met anderen. We zijn allemaal verschillende individuen in een grotere gemeenschap. Daar leren we over in deze unit, door ervaringen en inzichten.
Unit 3: Bloemen en insecten ( april t/m juni)
Insecten komen al op aarde voor sinds de tijd vóór de dinosaurussen – meer dan 300 miljoen jaar geleden. Entomologen hebben omstreeks één miljoen verschillende insecten beschreven; daarnaast zijn er nog eens vele miljoenen meer die nog onontdekt zijn. Wetenschappers schatten dat de eerste bloeiende planten zo’n 130 miljoen jaar geleden hun intrede deden; dat was lang nadat er al varens en naaldbomen op aarde waren verschenen.
Spelling: Staal2 is een spellingsmethode ,waar groep 4 t/m 8 mee werkt. Het vaste ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictee zorgen voor optimale spellingsresultaten. In groep 4 worden de volgende categorieën aangeboden.
- hakwoord
- zingwoord
- luchtwoord
- plankwoord
- -eer,-oor, -eur,-eel woord
- -aai, -ooi, -oei woord
- eeuw, ieuw woord
- langermaakwoord
- voorvoegsel
- klankgroepenwoord
- verkleinwoord
- achtervoegsel
Daarnaast leren de leerlingen bij grammatica : wat een samenstelling is, een punt, enkelvoud en meervoud, werkwoord, hoofdletter, vraagteken, lidwoord, zelfstandig naamwoord.
Taal: Staal2. Een blok duurt ongeveer 4 weken. Lezen, luisteren ,spreken en schrijven om informatie uit te wisselen. Het thema start met het raadsel van de grej om de leerlingen alvast nieuwsgierig te maken naar het thema. Nieuw is het onderdeel tekstbegrip. De volgende thema’s komen aan bod:
- Alles over vogels
- Kies je kleding
- Lijf
- Geheim
- Slapen
- Uitvindingen
- Beroepen
- Souvenir
Rekenen : Semsom.
Wat gaan de leerlingen leren dit schooljaar?
- De betekenis van de cijfers in een getal.
- Getallen plaatsen op de getallenlijn tot en met 1000.
- Plus en minsommen tot en met 20 automatiseren.
- De tafels van 1 t/m 10 automatiseren.
- Plus en min sommen t/m 100 uitrekenen.
- Hoeveelheden eerlijk verdelen.
- Rekenen met geld.
- Meten in centimeters en meters.
- Eenvoudige tabellen en staafgrafieken aflezen en maken.
- Digitaal en analoog klokkijken.
Schrijven : Klinkers. We werken met een verbonden schrift , waarbij we de woorden aan elkaar schrijven. Aan het begin van het schooljaar werken we aan een goede penhantering bij het schrijven met een potlood, halverwege het jaar gaan de leerlingen met een vulpen werken. Naast de kleine letters worden dit jaar de hoofdletters aangeleerd.
Technisch Lezen : Estafette. In het begin van groep 4 betekent het dat de leeslessen gericht zijn op het automatisch maken van het lezen bij de kinderen: oefenen in het tempo lezen en het lezen van verhalen ( de zogenoemde leeskilometers). De kinderen werken op niveau met het estafette leesboek en werkschrift. Er zijn 3 niveaus hierbij. Daarnaast besteden we aandacht aan het lezen van boeken, informatieboeken en strips. Het is ook van belang om thuis te blijven lezen en voorlezen. Om te begrijpen wat je leest moet je voldoende de techniek beheersen. We maken dit jaar met de leerlingen ook een leesdossier.
Levensbeschouwing : Trefwoord: We gebruiken de methode Trefwoord, die werkt met thema’s die hun oorsprong vinden in Bijbelverhalen. We besteden hier aandacht aan door middel van verhalen, liedjes en een gebed.
Vreedzaam: We werken aan een veilig klimaat in de groep en op school. De leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen en te nemen voor afspraken en regels die met elkaar gemaakt zijn. Hier hoort bijvoorbeeld een taak in de groep bij.
- blok 1 : Wij horen bij elkaar. blok 2 : We lossen conflicten zelf op. blok 3 : We hebben oor voor elkaar. blok 4 : We hebben hart voor elkaar. blok 5 : We dragen allemaal een steentje bij. blok 6: We zijn allemaal anders.
Onze missie is: In onze groep is iedereen anders, maar passen we goed bij elkaar.
Muziek: Op donderdag komt juf Merel ons muziekles geven, zij werkt bij de Gooische Muziekschool.
Gym: Op vrijdag hebben we gym van meester Jeroen in de Banninghal. Vanaf 8.15 uur kunt u zelf uw kind daar brengen. De leerlingen hebben gymschoenen en gymkleren nodig. Sieraden mogen die dag thuis blijven i.v.m. de veiligheid tijdens de gymles.