Taal & spelling

Bij taal en spelling werken we met de spellingaanpak van José Schraven “Zo leer je kinderen lezen en spellen”. Een doelgerichte, preventieve instructie bij oefeningen met als doel leren lezen en spellen. Dit wordt gecombineerd met de methode lijn 3.

Lezen

Op school besteden we veel tijd aan lezen. Vrij lezen, maar ook interactief samen lezen. Het is belangrijk dat er thuis ook veel leeskilometers worden gemaakt. Dagelijks een aantal minuten lezen is leuk en ook leerzaam. 

Rekenen

We starten dit jaar met een nieuwe rekenmethode. De methode SemSom. Het is een methode waarbinnen spelen en bewegen zijn geïntegreerd.

De kinderen leren dit schooljaar:

  • wat getallen precies zijn
  • waar ze getallen kunnen plaatsen op de getallenlijn.
  • dat ze getallen kunnen splitsen in    andere getallen
  • plus en minsommen t/m 20
  • ze besteden aandacht aan ruimtelijk inzicht
  • ze rekenen met geld
  • klokkijken komt aan bod

  IPC

Tijdens de units van IPC worden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, kunstzinnige vorming, muziek, ICT, wetenschap en techniek geïntegreerd aangeboden. De kinderen werken gedurende een periode van 4 tot 8 weken aan een unit, aansluitend bij de actualiteiten, belevingswereld en interesses van kinderen, waarbij de focus op het leerproces ligt. De activiteiten zijn zo ontwikkeld dat aan verschillende talenten en vaardigheden van kinderen aandacht besteed kan worden.

Het leren vanuit deze units kent een vaste structuur:
• Startpunt: enthousiast maken voor het onderwerp.
• Kennisoogst: wat weten we al en wat willen we leren?
• Uitleg van het thema: wat gaan we leren?
• Formulering van de leerdoelen bij de verschillende vakken en van de leerdoelen voor het ontwikkelen van persoonlijke kwaliteiten.
• Afsluiting: eind van het project.  

Schrijven

We werken met de methode Klinkers. We starten het schooljaar meteen met het aanleren van de schrijfletters. Niet alleen tijdens de schrijflessen wordt er gelet op de schrijfwijze van de kinderen, maar ook tijdens andere lessen besteden we aandacht aan de ontwikkeling van het handschrift. Daarnaast oefenen we ook een goede schrijfhouding en pengreep.

Handvaardigheid / Tekenen

Deze vakken zitten geïntegreerd in de units van IPC. Er zijn daarnaast ook momenten in het jaar dat we creatief bezig gaan, naast IPC. Denk hierbij aan Sinterklaas, Kerst of Pasen. Er worden verschillende materialen aangeboden waarmee de kinderen experimenteren zoals; houtskool, wasco, pastelkrijt, stof, papier-maché, kosteloos materiaal etc.

Muziek

We werken samen met De Gooische muziekschool. Elke maandag geeft juf Anne-Marije (een muziekdocent van de muziekschool) muziekles in alle groepen.

Levensbeschouwing

We gebruiken de methode Trefwoord. Deze methode werkt aan de hand van thema’s die hun oorsprong vinden in bijbelverhalen. We besteden hier aandacht aan door middel van verhalen, gedichten en  liedjes. Na een verhaal wordt er in de klas over nagepraat en worden er ervaringen met elkaar gedeeld. Ook besteden we aandacht aan Wereldgodsdiensten. Iedere dag begint en/of eindigt met een gebed/lied. 

Bewegingsonderwijs

De kinderen starten op woensdag in de Banninghal. Hier zal gymles gegeven worden door meester Mart (een vakdocent gym). Vanaf 08:15 uur kunt u, uw kind brengen. De kinderen kleden zich zelfstandig om in de kleedkamers. Voor de veiligheid van de kinderen vragen we elke week of er een ouder mee kan lopen vanaf de gymzaal terug naar school.

Sociaal-emotionele ontwikkeling                  

We gebruiken hiervoor de methode De Vreedzame School. Dit is een programma voor basisscholen dat streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief sociaal gedragen en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van de Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les in het oefenen van bovenstaande vaardigheden en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. Het is meer dan een lesmethode. Het is een visie/ een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en in de omgeving van de school. De kinderen maken kennis met groepsvergaderingen. 

We hebben ook onze gouden regels binnen de school. Deze zijn afgeleid van onze drie kernwaarden: 

  • Iedereen hoort erbij (kernwaarde aandacht).
  • Ik doe mijn best, ook als ik het moeilijk vind (kernwaarde ambitie).
  • Wat ik doe is ook goed voor de ander (kernwaarde autonomie).
     

We hebben ook een leerlingenraad. Uit elke klas van groep 5 t/m 8 is er één leerling vertegenwoordigd in de leerlingenraad. Voor extra informatie: zie de website van de Postiljon en www.devreedzameschool.nl