IPC unit ‘Nederland Waterland’

Emmely MuijsGroep 8

Op dinsdag 15 september zijn we begonnen met de unit ‘Nederland Waterland’. We gaan de komende weken werken aan verschillende doelen rond dit thema. Hieronder ziet u de doelen:

Bij Aardrijkskunde leren we:

  • dat Nederland voor een groot deel lager ligt dan de zeespiegel
  • dat Nederland goed beschermd moet worden tegen de gevaren van de zee
  • hoe Nederland zich beschermt tegen de zee
  • wat polders zijn, hoe ze gemaakt worden en waar ze liggen
  • dat het voor Nederland belangrijk is om goed waterbeheer te voeren
  • hoe Nederland zich beschermt tegen de stijgende zeespiegel in de toekomst
  • dat het wonen bij de zee ook vele voordelen kent
  • hoe we topografische kaarten moeten lezen

Bij Geschiedenis leren we:

  • wat een overstroming in Nederland kan aanrichten
  • hoe Nederland er vroeger uitgezien moet hebben
  • wie Simon Stevin, Jan Adriaenszoon Leeghwater en Cornelis Lely waren
  • hoe vroeger een droogmakerij werkte

Bij Muziek leren we:

  • wat zeemansliederen zijn
  • welke rol de strijd tegen het water speelt in sommige (volks)liederen
  • zelf een liedje schrijven over de zee

Bij Natuur leren we:

  • over zoet, zout en brak water in de vroegere Zuiderzee en het huidige IJsselmeer
  • over de getijdenwerking
  • over het wel of niet afsluiten van de Oosterschelde

Bij Internationaal leren we:

  • over overstromingen en andere watersnoodrampen elders in de wereld
  • over waterbeheer in Nederland en in andere landen

We begonnen als startpunt met het maken van een noodpakket voor mensen die de watersnoodramp meemaken. Waar hebben deze mensen behoefte aan?